ŠKOLSKÝ KLUB DETÍ
pri Základnej škole s materskou školou, Školská 301/16,
Turňa nad Bodvou
Školský klub detí "Stonožka"
MOTTO: Výchova je pomoc dieťaťu pri rozvoji jeho možností. / E. Fromm /
Forma výchovy a vzdelávania: poldenná
Výchovný jazyk: slovenský
Dátum prerokovania v pedagogickej školy: 6. júla 2023
Dátum prerokovania v Rade školy: 6. júla 2023
Platnosť výchovného programu: 1. september 2023 – 30. jún 2027
Druh školského zariadenia: štátne
Zriaďovateľ: Obec Turňa nad Bodvou,
Moldavská cesta č.419/49
044 02 Turňa nad Bodvou
_________________________ _______________________
Pečiatka ŠKD riaditeľka školy
OBSAH VÝCHOVNÉHO PROGRAMU
Úvod
4.1 Charakteristika a ciele tematických oblastí výchovy
4.1.1 Komunikácia a práca s informáciami
4.1.2 Sebarozvoj a svet práce
4.1.3 Zdravie a subjektívna pohoda
4.1.4 Spoločnosť a príroda
4.1.5 Kultúra a umenie
ÚVOD
Školský klub detí pri ZŠ s MŠ, Školská 301/16, Turňa nad Bodvou (ďalej len ŠKD) je školské zariadenie, ktoré je súčasťou základnej školy. Činnosť ŠKD je zameraná na uspokojovanie sociálnych potrieb detí prostredníctvom výchovno-vzdelávacích, oddychových, záujmových a rekreačných činností.
Úlohou ŠKD je:
Činnosti v ŠKD sa na škole realizujú vo vekovo heterogénnom oddelení. Pedagogická činnosť je zameraná na všestranné formovanie osobnosti dieťaťa, vytváranie inkluzívneho a nediskriminačného prostredia v ŠKD. Pre deti zo SZP vytvárame možnosť pravidelne navštevovať ŠKD s cieľom podporiť ich adaptáciu na školu a rozvíjať u nich cieľavedomú a systematickú prípravu na vyučovanie
Výchovný program Stonožka je vypracovaný v súlede so Štátnym výchovným programom pre školský klub detí, vydaným dňa 25.11.2022 pod číslom 2022/20417:3-A2140 s platnosťou od 1.9.2023.
POSLANIE A CIELE VÝCHOVY V ŠKD
V ZŠ s MŠ, Školská 301/16, Turňa nad Bodvou je zriadené jedno oddelenie ŠKD. Navštevujú ho deti 1. až 4. ročníka (výnimočne aj 5. ročníka) vo veku 6 -10 rokov. Oddelenie je heterogénne a je zriadené v samostatnej učebni školy, ktorá je vybavená pre potreby výchovy a vzdelávania detí organizovanou formou v čase mimo vyučovania. Oddelenie vedie vychovávateľka s odbornou kvalifikáciou. Do oddelenia sú zaradené aj deti dochádzajúce z okolitých obcí, u nich výchovná činnosť trvá do 13.00 hod..
Väčšina detí navštevujúcich ŠKD sú priamo z našej obce a zo spádových okolitých obcí: Hačava, Háj, Dvorníky, Zádiel, Turnianska Nová Ves, Žarnov, Chorváty, Hosťovce. Všetky deti sú zároveň aj žiakmi základnej školy.
ŠKD sa pravidelne zapája do týchto projektov: ekovýchovný projekt „BOCIAN“, „ZÁLOŽKA SPÁJA ŠKOLY“, pravidelne sa zapája do rôznych výtvarných súťaží a tvorivých dielní. Organizuje aj vlastné projekty: „Život v krasovej oblasti“, „Piráti, na palubu“, „Indiánsky týždeň“ a iné. Spolupracuje s koordinátorom pre prevenciu sociálno-patologických javov na škole a spoluorganizujú preventívne dni v ŠKD, zapájajú sa do rôznych činností a podujatí v obci.
ŠKD spolupracuje s rodičmi na základe neformálneho kontaktu a nepravidelných stretnutí podľa potreby rodiča, alebo vychovávateľky. Rodičia majú možnosť pravidelne sa informovať o kvalite pobytu svojho dieťaťa v ŠKD. Na informovanie rodičov využívame zápis do zrkadielok detí, prispievame na webovú stránku školy, kde informujeme o aktuálnom dianí a aktivitách v ŠKD.
Poslaním školského klubu detí je umožniť deťom rozvíjať ich osobnostný potenciál, záujmy a vzdelávacie potreby a podporujúcom prostredí uplatňujúcom požiadavky na výchovu mimo vyučovania a výchovu vo voľnom čase, prostredníctvom princípov neformálneho vzdelávania,
Hlavné ciele výchovy a vzdelávania v ŠKD sú:
Programové ciele - pestrou, tvorivou a zaujímavou činnosťou v čase mimo vyučovania dopĺňať výchovno-vzdelávací proces, uspokojovať záujmy dieťaťa formou:
Strategické ciele - moderné stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti, ktoré budeme aplikovať v praxi:
Špecifické ciele - sú určené v jednotlivých tamatických oblastiach výchovy (kapitola č. 4. Výchovného programu)
Výchovný program ŠKD je vytvorený v súlade a s princípmi Školského vzdekávacieho programu školy a vytvára priestor pre rozvoj prierezových tém. Vychádza z kľúčových kompetencií žiaka základnej školy podľa dokumentu ISCED 1 a koncepcie rozvoja školy, variabilne reaguje na aktívne trávenie voľného času detí. Vo výchovno-vzdelávacej činnosti ŠKD zdôrazňujeme potrebu, aby sa výchova mimo vyučovania nestala pokračovaním riadneho vyučovacieho procesu.
Výchova a vzdelávanie sa organizuje ako poldenná forma.
Výchovným jazykom v ŠKD je štátny jazyk Slovenskej republiky – slovenský jazyk.
Z dôvodu, že väčšina detí prichádza do školy z maďarsky a z rómsky hovoriaceho domáceho prostredia, vedieme deti k zdokonaľovaniu sa v používaní spisovného slovenského jazyka (jeho písomnej a ústnej forme), k rozvíjaniu komunikačných zručností prostredníctvom hier, kultúrnych programov, besied, k rozvíjaniu tvorivého vyjadrovania cez tvorbu vlastných príbehov, rozprávok, zážitkov, rozvíjame pamäť a kultúru prejavu.
4.1 CHARAKTERISTIKA A CIELE TEMATICKÝCH OBLASTÍ VÝCHOVY
Obsahovú dimenziu výchovy mimo vyučovania reprezentujú tri piliere – personalizácia, inklúzia a subjektívna pohoda, ktoré sú obsiahnuté v tematických oblastiach výchovy.
Tematické oblasti výchovy sú:
1. Komunikácia a práca s informáciami
2. Sebarozvoj a svet práce
3. Zdravie a subjektívna pohoda
4. Spoločnosť a príroda
5. Kultúra a umenie
Tematické oblasti výchovy sú kompatibilné so vzdelávacími oblasťami základného vzdelávania.
V tematickej oblasti výchovy Komunikácia a práca s informáciami sú integrované dve vzdelávacie oblasti – oblasť Jazyk a komunikácia a oblasť Matematika a práca s informáciami.
Tematická oblasť výchovy Sebarozvoj a svet práce je kompatibilná so vzdelávacou oblasťou Človek a svet práce.
Tematická oblasť výchovy Zdravie a subjektívna pohoda súvisí so vzdelávacou oblasťou Zdravie a pohyb.
V tematickej oblasti výchovy Spoločnosť a príroda sú integrované dve vzdelávacie oblasti – Človek a spoločnosť a Človek a príroda.
Tematická oblasť výchovy Kultúra a umenie je kompatibilná so vzdelávacou oblasťou Umenie a kultúra.
Charakteristika (opis) tematickej oblasti výchovy
Verbálna a neverbálna komunikácia, virtuálna komunikácia, efektívna komunikácia, budovanie digitálnej stopy.
Riešenie konfliktov, aktívne počúvanie, prezentačné zručnosti.
Kritické myslenie, riešenie problémov, vyhľadávanie a detegovanie informácií (fakty, argumenty, názor, pocit, hoax), objektivita a subjektivita interpretácií, komparácia informácií, overovanie informácií.
Čitateľská, matematická a digitálna gramotnosť.
Ciele tematickej oblasti výchovy Komunikácia a práca s informáciami
1. Osvojovať si schopnosti prezentačných zručností, diskutovať, obhajovať vlastné názory s využitím analytických zručností a kritického myslenia.
2. Vyjadrovať názory ústnou aj písomnou formou v súlade s komunikačnou situáciou, v rôznom komunikačnom prostredí.
3. Vyjadrovať svoje myšlienky v materinskom aj cudzom jazyku, pracovať s knihou, tvoriť texty rôznych štýlov, tvoriť vlastné texty, pochopiť funkcie písanej reči a porozumieť významu textu.
4. Aplikovať informatickú kultúru založenú na rešpektovaní právnych a etických zásad používania IKT a mediálnych produktov.
5. Používať kritické a analytické myslenie pri poznávaní nebezpečenstva internetu a online prostredia (dostupnosť informácií, strata súkromia, otvorenosť k ľuďom).
6. Rozvíjať jazykové a komunikačné zručnosti s ohľadom na čistotu jazykového prejavu, rozvoja slovnej zásoby a gramatickej správnosti vyjadrovania.
7. Osvojovať si komunikačnú etiku.
8. Využívať matematické myslenie a logické operácie v každodennom živote a štúdiu.
Témy tematickej oblasti výchovy Komunikácia a práca s informáciami
Marec mesiac knihy
Návštevy školskej knižnice
Finančná gramotnosť
Charakteristika (opis) tematickej oblasti výchovy
Personalizácia – priestor pre objavovanie a definovanie seba.
Sebadôvera, sebapoznávanie – kto som, kým sa chcem stať, o čom snívam.
Manažment času (angl. time management), sebadisciplína, pevná vôľa. Budovanie „mojej značky“ – prezentovanie seba.
Mäkké zručnosti (angl. soft skills) – tímová spolupráca, kooperácia, asertivita, tvorivé myslenie, empatia.
Riešenie konfliktov, správne sa rozhodovať, vyjednávanie, atraktivita povolaní, nové pracovné pozície, digitalizácia a informatizácia.
Ciele tematickej oblasti výchovy Sebarozvoj a svet práce
1. Prejavovať podnikavosť, iniciatívnosť, tvorivosť a prirodzenú zvedavosť pri poznávaní sveta okolo seba.
2. Osvojovať si zručnosti riešiť konflikty, vyjadrovať svoje postoje a názory na primeranej úrovni empatie a asertivity.
3. Zapájať sa úspešne do bežného života rozvíjaním zručností finančnej gramotnosti.
4. Aplikovať metakognitívne stratégie pri postupoch vlastného učenia sa.
5. Využívať vlastné záujmy na podporu sebarealizácie a voľby povolania.
6. Aplikovať zručnosti kooperácie a spolupráce ako člen tímu, sociálnej skupiny.
7. Nadobúdať pracovné zručnosti v rôznych oblastiach ľudskej činnosti.
8. Byť zodpovedný za pracovné úlohy – dokončiť začatú prácu.
Témy tematickej oblasti výchovy Sebarozvoj a svet práce
Finančná gramotnosť
Tematické popoludnia: Čo ma baví a zaujíma? V čom som výnimočná/ý? Čomu sa chcem venovať?
Výroba darčekov pre seniorov, rodičov k sviatku
Veľkonočné tvorivé dielne
Didaktické hry zamerané na kooperatívne učenie
Charakteristika (opis) tematickej oblasti výchovy
Fyzické zdravie, duševné zdravie, zdravý životný štýl, životospráva, šport, cvičenie, režim dňa.
Motivácia, ašpirácie, túžby.
Postoje, názory.
Sila prítomného okamihu, prežívanie svojej pozície – člena tímu, skupiny ako časť rastu, života.
Subjektívna pohoda (angl. wellbeing) ako schopnosť bytia bez strachu, úzkosti, nežiť v obrane.
Pocit šťastia – čo ma robí šťastným, čo mi prináša radosť.
Pocit spokojnosti – zmysel života.
Skutočný život a virtuálna realita.
Ciele tematickej oblasti výchovy Zdravie a subjektívna pohoda
1.Vykonávať činnosti zodpovedajúce svojmu osobnému potenciálu v oblasti pohybových aktivít, športu a telesnej výchovy.
2. Dosahovať duševnú rovnováhu prostredníctvom kompenzácie duševného a fyzického zaťaženia školského vyučovania pohybovými aktivitami.
3. Získať informácie o zdravom životnom štýle a uspokojiť svoje fyzické potreby (spánok, strava, pohyb, odpočinok ) vo svojom dennom režime.
4. Využívať svoje osobné záujmy na vlastnú sebarealizáciu a relaxáciu.
5. Využívať svoj talent a nadanie na vyjadrovanie svojej životnej spokojnosti.
6. Mať pozitívny vzťah k pohybovým aktivitám a športu s ich pravidelným začlenením do denného režimu.
7. Získať informácie o situáciách ohrozujúcich zdravie a vedieť poskytnúť prvú pomoc na veku primeranej úrovni. Poznať dôležité linky pomoci.
8. Upevňovať hygienické zásady, návyky základných sebaobslužných činností, poznať kultúru stolovania a aplikáciu zásad slušného správania v praxi.
9. Prejaviť prosociálne zručnosti pri sebapoznávaní, riešení emočných problémov, mať schopnosť zvládnuť vlastné pozitívne a negatívne emócie, riešiť kvalitu vzťahov s rodičmi, spolužiakmi, učiteľmi/vychovávateľmi.
11. Získať správne návyky držania tela a mať kultivovaný pohybový prejav.
12. Nadobudnúť odolnosť a zdravé sociálne návyky ako prevenciu pred rizikovým
správaním.
Témy tematickej oblasti výchovy Zdravie a subjektívna pohoda
Hovorme o jedle
Deň jablka
Pohybové hry
Relaxačné cvičenia
Tematické prednášky
Charakteristika (opis) tematickej oblasti výchovy
Hodnoty v spoločnosti, sloboda, demokracia, práva a povinnosti. Ľudské práva.
Sociálne znevýhodnené (vylúčené) skupiny.
Inkluzívny prístup k životu – prijatie druhého za partnera, spoločníka, spolutvorcu.
Medziľudské vzťahy, tolerancia, akceptácia, rešpektovanie, dialóg, konsenzus, kompromis, lojalita.
Trvalo udržateľný rozvoj.
Planéta Zem.
Vesmír.
Globálne problémy ľudstva.
Ciele tematickej oblasti výchovy Spoločnosť a príroda
1. Utvrdzovať etické správanie, prijímanie odlišnosti, občianske postoje a zručnosti ako trvalé aspekty občianskej spoločnosti.
2. Upevňovať vlastné poznanie a aplikáciu spoločenských, kultúrnych a právnych noriem v správaní voči okoliu.
3. Diskutovať o mediálne aktívnych skupinách, ktoré spochybňujú demokratické hodnoty a propagujú extrémizmus v rôznych oblastiach (napr. youtuberi, influenceripropagujúci nežiadúce postoje a názory v rozpore s demokratickými hodnotami a spoločenskými normami).
4. Aplikovať prírodovedné vedomosti a formulovať argumenty na podporu rozhodnutí a odporúčaní súvisiacich so spoločenskými alebo globálnymi výzvami.
5. Demonštrovať zásady environmentálneho prístupu k životnému prostrediu.
6. Rozvíjať abstraktné myslenie smerujúce k pochopeniu podstaty témy a aj experimentovanie a bádanie.
7. Zapájať sa do výberu a realizácie dobrovoľníckych aktivít.
Témy tematickej oblasti výchovy Spoločnosť a príroda
Enviromentálna výchova zážitkovým učením
Triedenie odpadu, recyklácia
Tematické prednášky
Zapájanie sa do projektov na tému environmentálna výchova
Charakteristika (opis) tematickej oblasti výchovy
Kultúrne dedičstvá – tradície, zvyky, obyčaje.
Rozmanitosť a vplyv iných kultúr.
Národná hrdosť, vlastenectvo. Slovensko – moja krajina.
Náboženstvá.
Národnostné menšiny.
Umenie – výtvarné, hudobné, literárno-dramatické.
Sebavyjadrenie cez umenie.
Ciele tematickej oblasti výchovy Kultúra a umenie
1. Aplikovať podnety moderného výtvarného umenia, podnety inšpirované dejinami umenia, podnety architektúry, podnety fotografie, podnety videa a filmu, podnety elektronických médií, podnety dizajnu a remesiel, podnety speváckej a inštrumentálnej činnosti, podnety iných oblastí poznávania sveta pri vlastnom experimentovaní, rozvíjaní tvorivosti a kreativity postavených na vlastnom zážitku a skúsenosti.
2. Nadobudnúť interkultúrne kompetencie a uvedomovať si vzájomný vplyv rôznych kultúr na Slovensku v kontexte histórie a súčasnosti.
3. Využívať rôzne formy umenia (hudobné, výtvarné, dramatické, tanečné) na vlastné sebavyjadrenie, originálne reflexie skutočnosti, schopnosti kritického čítania a interpretácie.
4. Prejavovať vzťah k ľudovým tradíciám, ochrane a poznávaní kultúrneho dedičstva, poznávaniu kultúrnych hodnôt umenia.
5. Využívať pri komunikácii a interakcii s ľuďmi poznatky o kultúrach, náboženstve a tradíciách národnostných menšín žijúcich na Slovensku.
6. Vnímať umenie a kultúru na základe súčasných kultúrnych procesov a aktuálnych problémov, chápať význam estetických faktorov a estetickej činnosti v každodennom živote, význam umenia v živote jednotlivca a spoločnosti.
7. Rozvíjať poznanie seba ako euroobčana v oblasti kultúry, využívať skúsenosti
muzeálnej a galerijnej pedagogiky.
Témy tematickej oblasti výchovy Kultúra a umenie
Slovensko - zvyky, kultúrne tradície a ľudové piesne
Príprava kultúrnych programovk rôznym sviatkom a výročiam (Fašiangový karneval, Deň matiek, Mesiac úcty k starším, vianočné sviatky, veľkonočné sviatky)
Kreatívne tematické popoludnia
Divadelné predstavenia
Vianočné podujatia s rodičmi
Výchovno-vzdelávacia činnosť v ŠKD sa organizuje ako:
Činnosti v ŠKD sa delia na:
Sebaobslužné činnosti
Režimové momenty
Oddychové činnosti
Rekreačné činnosti
Príprava na vyučovanie
Vychovávateľka koordinuje VVČ tak, aby sa v priebehu popoludnia striedal odpočinok a relax so vzdelávaním (príprava na vyučovanie, formou didaktických hier), či záujmovými a výchovno-vzdelávacími aktivitami.
Dieťa ŠKD má mať osvojene kompetencie na úrovni zodpovedajúcej jeho individuálnym osobnostným možnostiam a dĺžke jeho pobytu v ŠKD. Kompetencie detí ŠKD nadväzujú na kompetencie žiakov základnej školy. Kompetencie sa v procese výchovno-vzdelávacej činnosti mimo vyučovania rozvíjajú a navzájom prelínajú v jednotlivých tematických oblastiach výchovy. Kompetencie dieťaťa sú výsledkom obsahu výchovno-vzdelávacej činnosti v ZŠ a celkového výchovno-vzdelávacieho procesu v ŠKD.
Kľúčové kompetencie dieťaťa ŠKD s prepojením na kľúčové kompetencie žiaka I. stupňa ZŠ:
Kompetencie dieťaťa ŠKD |
Kľúčové kompetencie absolventa ISCED 1 |
Učiť sa učiť |
Pozná a uplatňuje účinné techniky učenia sa; Využíva základné matematické myslenie na riešenie praktických problémov v každodenných situáciách; Vie využívať vybrané informačné a komunikačné technológie pri učení sa, pozná riziká spojené s využívaním internetu a médií, Získa základy uplatňovania kritického myslenia pri práci s informáciami; Rozpozná v škole a vo svojom najbližšom okolí určitý problém, premýšľa o jeho príčinách a vie navrhnúť riešenie podľa svojich vedomostí a skúseností; |
Komunikačné |
Vyjadruje sa súvisle písomnou aj ústnou formou, v materinskom, štátnom jazyku; Rozumie najzákladnejším slovným spojeniam v anglickom jazyku a dokáže ich používať; |
Pracovné |
Dokáže aplikovať osvojené prírodovedné a spoločenskovedné poznatky vo svojich činnostiach, v starostlivosti o seba a druhých; |
Občianske |
Dokáže byť tolerantný, snaží sa pochopiť druhého, pozná a toleruje jeho kultúru, tradície, spôsob života; Uvedomuje si, že má svoje práva a povinnosti, rešpektuje práva iných; |
Kultúrne |
Správa sa kultúrne, primerane okolnostiam a situáciám; Má vzťah ku kultúrno-historickému dedičstvu, ľudovým tradíciám a umeniu, s ktorými sa stretáva vo svojom živote; |
Sociálne |
Váži se seba i druhých, dokáže ústretovo komunikovať a spolupracovať. |
OBSAH VÝCHOVNÉHO PROGRAMU
Veľkosť a vybavenie :
V škole je zriadené 1oddelenie školského klubu detí.
Navštevujú ho deti 1. až 4. ročníka vo veku 6 -10 rokov. Oddelenie je heterogénne a je umiestnené v triede, kde predpoludním prebieha vyučovanie. Oddelenie s plnou prevádzkou vedie vychovávateľka s odbornou kvalifikáciou. V oddelení sú zaradené aj dochádzajúce deti z okolitých obcí, ktorých výchovná činnosť trvá do 13.00 hod. a vypomáha v ňom asistentka učiteľa.
Charakteristika detí:
Väčšina detí navštevujúcich ŠKD sú priamo z našej obce a zo spádových okolitých obcí: Hačava, Háj, Dvorníky, Zádiel, Turnianska Nová Ves, Žarnov, Chorváty, Hosťovce. Všetky deti sú zároveň aj žiakmi základnej školy. ŠKD navštevujú aj deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Dlhodobé projekty:
ŠKD sa pravidelne zapája do týchto projektov: ekovýchovný projekt „ BOCIAN“ , „ZÁLOŽKA SPÁJA ŠKOLY“ a pravidelne sa zapája do rôznych
výtvarných súťaží a tvorivých dielní. Organizuje aj vlastné projekty: „ Život v krasovej oblasti“, „Piráti, na palubu“, „Indiánsky týždeň“ a iné. Spolupracuje aj s koordinátorom pre prevenciu drogových závislostí na škole
a zapája sa aj do rôznych činností a podujatí v obci.
Spolupráca s rodičmi:
Uskutočňuje sa na základe neformálneho kontaktu a nepravidelných stretnutí podľa potreby rodiča, alebo vychovávateliek. Rodičia majú možnosť sa pravidelne informovať o kvalite pobytu svojho dieťaťa v ŠKD .
Súčasne využívame aj formu zápisu do zrkadielok a prispievame aj na webovú stránku školy, kde informujeme o aktuálnom dianí v ŠKD .
Podľa § 114 odsek 1 „ (1) Školský klub detí zabezpečuje pre deti, ktoré plnia
povinnú školskú dochádzku na základnej škole, činnosť podľa výchovného programu školského zariadenia zameranú na ich prípravu na vyučovanie a na oddych v čase mimo vyučovania a v čase školských prázdnin. Činnosť, ktorú zabezpečuje školský klub detí, nie je totožná s činnosťou zabezpečovanou centrom voľného času podľa §116.“
Hlavným cieľom výchovno-vzdelávacieho procesu v našom ŠKD je výchova aktívneho občana schopného žiť v otvorenej informačnej spoločnosti a rozvoj kľúčových kompetencií dieťaťa. Predovšetkým nadväzujeme na rozvoj tých kompetencií, ktoré deti získali v predškolskej výchove, rodinnej výchove a na vyučovaní v procese vzdelávania. Súbor schopností, poznatkov a zručností vytvára ich postoje a hodnoty v ďalšom živote.
V popredí záujmu nášho ŠKD je, aby si dieťa osvojilo tieto kompetencie na úrovni zodpovedajúcej jeho individuálnym osobnostným možnostiam a dĺžke jeho pobytu v ŠKD.
Strategické ciele:
Špecifické ciele jednotlivých tematických oblastí výchovy:
Vo výchovno-vzdelávacej činnosti ŠKD zdôrazňujeme potrebu, aby sa výchova mimo vyučovania nestala pokračovaním riadneho vyučovacieho procesu.
Naším dlhodobým cieľom je výchova harmonicky rozvinutého dieťaťa a vytváranie vhodných podmienok a možností pre rozvoj ich individuálnych schopností, záujmov a talentu, čo je aj mottom nášho školského zariadenia.
1.3. KĽÚČOVÉ KOMPETENCIE
1. KOMPETENCIE UČIŤ SA UČIŤ
2. TEMATICKÉ OBLASTI VÝCHOVY
V našom ŠKD sa výchova mimo vyučovania realizuje v týchto tematických oblastiach výchovy:
ochrana zdravia, realizácia rôznych prírodovedných projektov
ktorý organizuje NP Slovenský kras – Brzotín
naša škola
Všetky činnosti a aktivity sú plánované.
K činnostiam, ktoré realizujeme v našom ŠKD denne patria aj:
Ďalšie formy výchovnej práce, ktoré využívame:
PRAVIDELNÉ AKTIVITY
AKTIVITY PRÍLEŽITOSTNÉHO /SPONNTÁNNEHO/ CHARAKTERU
SEZÓNNE ČINNOSTÍ
PROJEKTOVÉ ČINNOSTÍ
3. VÝCHOVNÝ PLÁN
|
TOV |
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
4. ročník |
1. |
Esteticko-výchovná TOV |
36 |
36 |
36 |
36 |
2. |
Vzdelávacia TOV |
36 |
36 |
36 |
36 |
3. |
Spoločensko-vedná TOV |
36 |
36 |
36 |
36 |
4. |
Pracovno-technická TOV |
36 |
36 |
36 |
36 |
5. |
Prírodovedno-environmentálna TOV |
18 |
18 |
18 |
18 |
6. |
Telovýchovná, zdravotná a športová TOV |
18 |
18 |
18 |
18 |
4.PERSONÁLNE ZABEZPEČENIE ŠKOLSKÉHO KLUBU DETÍ
V ŠKD pracuje jedno oddelenie pod vedením kvalifikovanej vychovávateľky.
Vychovávateľka spĺňa kvalifikačné predpoklady zadefinované zákonom
č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Vychovávateľka má ukončené úplné stredné vzdelanie v odbore
vychovávateľstvo.
Priestory:
Výchovno-vzdelávacia činnosť sa realizuje v miestnostiach, v ktorých v dopoludňajších hodinách prebieha vyučovanie. Deti využívajú spoločné priestory na zabezpečenie hygieny, používajú aj spoločné WC. Máme k dispozícii vlastné uteráky, mydlá.
V zadnej časti miestností máme odkladací priestor pre pomôcky a hračky.
ŠKD disponuje vlastným CD prehrávačom, DVD prehrávačmi , televízormi aj PC.
Na hry môžeme využívať priestory školy a školský dvor, učebňu informatiky.
Chýba nám však priestor pre odpočinkovú a relaxačnú činnosť. Kapacita miestností na tento druh aktivít je vzhľadom k počtu detí nedostatočná.
Školská jedáleň:
Väčšina detí ŠKD sa stravuje v súkromnom školskom stravovacom zariadení, ktoré je od školy vzdialené niekoľko desiatok metrov. Deti sa tak musia do jedálne presúvať každý deň a za každého počasia.
Materiálno-technické vybavenie:
Vybavenie nášho školského klubu je primerané. Podľa potreby dopĺňame spotrebný materiál, hračky a športové potreby.
Poplatky za čiastočnú úhradu nákladov na činnosť ŠKD vyzbierané od rodičov môžeme využiť na zabezpečenie rôznych pomôcok, kníh, hračiek a spotrebného materiálu na tvorivé dielne.
Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní sú podrobne rozpracované v prevádzkovom a školskom poriadku ŠKD a školy.
Hodnotenie dieťaťa sa vykonáva slovne a má najmä motivačný a informačný charakter.
Vychovávateľ pri hodnotení zohľadňuje:
uplatňuje:
Vychovávateľ získava podklady na hodnotenie výchovno – vzdelávacích výsledkov a správania dieťaťa týmito metódami:
KRITÉRIÁ NA HODNOTENIE DIEŤAŤA
S kritériami hodnotenia sú oboznámené aj deti.
Za úroveň výchovno-vzdelávacej práce v ŠKD zodpovedá vychovávateľka.
Riaditeľ ZŠ kontroluje v zmysle platnej legislatívy výchovno-vzdelávaciu činnosť ŠKD:
Plán hospitácie je spracovaný v celoročnom pláne školy.
KRITÉRIÁ HODNOTENIA PRÁCE VYCHOVÁVATEĽKY ŠKD:
SILNÉ STRÁNKY:
|
SLABÉ STRANKY:
Ako eliminovať slabé stránky:
v spolupráci s riaditeľkou školy a vedením školy |
OHROZENIA:
od zriaďovateľa
Ako odstrániť ohrozenia:
cez Radu školy
|
PRÍLEŽITOSTI:
Ako využiť príležitosti:
|
Profesijný rozvoj pedagogických zamestnancov ŠKD je riešený v súlade so zákonom č. 138/2019 Z. z. o pedagogických a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a je súčasťou Plánu profesijného rozvoja školy.
Na základe Plánu profesijného rozvoja vydáva riaditeľka školy Ročný plán vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov školy, ktorý sa počas jeho platnosti dopĺňa a mení v súlade s aktuálnymi možnosťami a potrebami školy.
VZDELÁVACIA OBLASŤ
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
Gramatické a matematické cvičenie |
Samostatne písať úlohy |
Techniky učenia, ako sa učiť, rozvíjanie vedomostí, čítanie textu, reprodukcia príbehu |
Poznávať efektívne spôsoby učenia sa |
Práca s informačnými zdrojmi, čítanie s porozumením, sebavzdelávanie |
Byť otvorený získavať nové poznatky a informácie |
Rozvíjanie slovnej zásoby, jazykolamy, zmyslové hry, doplňovačky, didaktické hry |
Rozvíjať získané poznatky |
SPOLOČENSKO – VEDNÁ OBLASŤ
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
Spolupráca, zodpovednosť, vytváranie pozitívnej klímy v oddelení, dodržiavanie školského poriadku ŠKD |
Spolurozhodovať o živote v skupine |
Prejavy úcty k rodičom a ostatným ľuďom, tolerancia |
Prejavovať úctu k rodičom a starším ľuďom |
Emócie, prečo sme nahnevaní, silné a slabé stránky osobnosti, trpezlivosť, upokojenie sa, ako zvládnuť hnev, pozitívne myslenie, ako pochopiť iných, sebaúcta |
Ovládať jednoduché zručnosti sebahodnotenia, sebariadenia, sebamotivácie a empatie |
Život so zdravotným postihnutím, čo je predsudok, vzťah k handicapovaným deťom |
Prejavovať ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím |
Práva dieťaťa, ľudské práva, šikanovanie, diskriminácia, moje práva, tvoje práva, spolužitie bez násilia |
Rozlíšiť dodržiavanie a porušovanie ľudských práv a základných slobôd |
Slovensko v Európe, Slovensko vo svete, úspechy slovenských športovcov, umelcov, mládeže |
Prejavovať základy hrdosti k národným hodnotám a tradíciám SR |
Vulgarizmy, slang, gestá, neformálna komunikácia, spolužitie bez násilia |
Rozlišovať kultúrne a nekultúrne prejavy v správaní sa |
Čo je konflikt, z čoho konflikt vzniká, správanie, ktoré podporuje konflikt, správanie, ktoré konfliktu predchádza |
Samostatne a kriticky riešiť jednoduché v oddelení |
Asertivita, asertívne správanie |
Obhajovať svoje názory |
Vedenie rozhovoru, diskusia, dialóg, monológ |
Vypočuť si opačný názor |
Moja rodina, čo je domov, vlastné zážitky, rozprávanie o domove, prejavy úcty k ľuďom, čo je tolerancia |
Prejavovať úctu k rodičom, starším ľuďom |
Deľba práce v rodine, problémy v rodine, život detí v rozvrátenej rodine, moja pomoc v rodine |
Rozlišovať a porovnávať vzťahy v harmonickej a rozvrátenej rodine |
Práca s počítačom, komunikácia s internetom, práca v textovom a grafickom editore |
Využívať všetky dostupné formy komunikácie |
PRACOVNO – TECHNICKÁ OBLASŤ
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
Spolupráca, zodpovednosť, dodržiavanie školského poriadku ŠKD, moje povinnosti |
Spolurozhodovať o živote v skupine Pracovať v skupine |
Sebaobsluha, poriadok na stole, v oddelení, v šatni |
Kultivovať základné sebaobslužné a hygienické návyky |
Sebahodnotenie, poznávanie rôznych profesií, úcta ku každému povolaniu, dodržiavanie denného režimu, vývoj ľudského života: detstvo, dospelosť, staroba, orientácia v čase: minulosť, prítomnosť, budúcnosť |
Vedieť si samostatne vytýčiť jednoduché osobné ciele |
Príprava na vyučovanie, splnenie úlohy, presnosť a čistota práce |
Rozumieť významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu |
Prejavy kladného vzťahu k spolužiakom, hrdosť na spoločný výsledok práce |
Vedieť spolupracovať so skupinou |
Práca s rôznym materiálom, netradičné pracovné postupy, zhotovenie darčeka, rozvoj jemnej motoriky, manipulačné zručnosti, spolupráca |
Rozvíjať základy manuálnych a technických zručností |
Varenie, pečenie, studené jedlo, poriadok v herni, v triede, sebaobslužné činnosti |
Získavať základy zručností potrebných pre praktický život |
Získavať základné zručnosti v tvorbe jednoduchých projektov |
Maska na karneval, kalendár oddelenia, návrh oddychového kútika v oddelení
|
PRÍRODOVEDNO – ENVIRONMENTÁLNA OBLASŤ
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
Pozorovanie prírody, fauny a flóry v okolí obce, pozorovanie zmien v prírode, šetrenie energiami, vodou, tematická rozprávka |
Poznať základné princípy ochrany životného prostredia |
Starostlivosť o izbové kvety, čistenie prírody a okolia ŠKD, zber papiera, triedenie odpadu, tvorivé využitie odpadu |
Uplatňovať zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia |
ESTETICKO – VÝCHOVNÁ OBLASŤ
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
Kultúrne pamiatky v obci, múzeum, galéria, ľudové tradície, zvyky, povesti, názvy ulíc, miestne noviny, história a dnešok |
Prejavovať úctu ku kultúrnym hodnotám v blízkom okolí |
Hudba, výtvarné umenie, tanec |
Prejavovať pozitívny vzťah k umeniu |
Netradičné výtvarné techniky, hudobné činnosti, športové činnosti |
Rozvíjať svoj talent a špecifické schopnosti |
Záujmová činnosť, príprava kultúrneho podujatia |
Byť otvorený k tvorivej činnosti |
Úprava oddelenia, netradičné ozdoby, úprava zovňajšku |
Prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej estetickej úprave prostredia a svojej osoby |
Veľká noc, Deň matiek, Úcta k starším, Vianoce |
Podieľať sa na príprave kultúrnych podujatí v skupine |
Tematická vychádzka, pozorovanie zmien, audio nahrávka, rozprávka |
Byť otvorený objavovať a vnímať krásu v bežnom živote |
TELOVÝCHOVNÁ, ZDRAVOTNÁ A ŠPORTOVÁ OBLASŤ
Obsahový štandard |
Výkonový štandard |
Umývanie rúk, vetranie, telovýchovné chvíľky |
Ovládať základné hygienické návyky |
Prechádzka, bicyklovanie, lyžovanie, plávanie, cvičenie v telocvični, stolný tenis, kolektívne loptové hry |
Relaxovať pravidelným cvičením a pohybom |
Čo je nikotín, fajčenie, alkohol, zdravie a civilizačné choroby |
Uvedomovať si škodlivosť fajčenia, alkoholu a iných drog |
Otužovanie, relaxačné cvičenie, skupinové hry, netradičné športové disciplíny |
Schopnosť pravidelného pohybu a cvičenia |
Podstata zdravia, zodpovednosť za svoje zdravie, príčiny ochorenia, racionálna strava, potravinová pyramída |
Vyjadriť význam dodržiavania základných zásad zdravej výživy |
Stravovacie návyky, pitný režim, striedanie práce s odpočinkom, prvá pomoc, obliekanie podľa ročných období |
Uvedomovať si základné princípy zdravého životného štýlu |
Záujmová činnosť, športová súťaž |
Rozvíjať svoj športový talent a schopnosti |
VZDELÁVACIA OBLASŤ
Výchovno-vzdelávací cieľ |
Obsah |
Metódy, formy práce |
Rozvíjať efektívne spôsoby učenia sa |
Techniky učenia sa, ako sa učiť, rozvíjanie vedomostí, čítanie textu, reprodukcia príbehu
|
Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Motivačné hodnotenie Modelové situácie Prezentácia |
Získavať nové poznatky a informácie |
Práca s informačnými zdrojmi, čítanie s porozumením, práca s encyklopédiou a slovníkom, sebavzdelávanie |
Individuálny prístup Aktivizácia Brainstorming Riešenie nových úloh Prezentácia |
Rozvíjať získané poznatky |
Rozvíjanie slovnej zásoby, jazykolamy, zmyslové hry, doplňovačky, didaktické hry |
Individuálny prístup |
SPOLOČENSKO-VEDNÁ OBLASŤ
Výchovno-vzdelávací cieľ |
Obsah |
Metódy, formy práce |
Obhajovať si svoj názor |
Asertivita, asertívne správanie, jednoduché techniky |
Vysvetlenie Povzbudenie Hranie rolí Hry na presadzovanie Aktivačné hry |
Vypočuť si opačný názor |
Vedenie rozhovoru, diskusia, dialóg a monológ |
Vysvetlenie Tréning Aktivačné hry Hranie rolí Dramatizácia |
Spolurozhodovať o živote v skupine |
Spolupráca, zodpovednosť, vytváranie pozitívnej pracovnej klímy v oddelení, dodržiavanie školského poriadku ŠKD, moje povinnosti |
Individuálny prístup Motivácia Aktivizácia Kooperačné hry Hry na dôveru Hranie rolí |
Rozvíjať základy zručností sebahodnotenia, sebariadenia, sebamotivácie a empatie |
Emócie, prečo sme nahnevaní, silné a slabé stránky osobnosti, trpezlivosť, upokojenie sa, ako zvládnuť hnev, pozitívne myslenie, ako pochopiť iných, sebaúcta |
Individuálny prístup Vysvetlenie Povzbudenie Dramatizácia Hranie rolí Hry na úprimnosť Hry na vciťovanie |
Prejavovať úctu k rodičom a starším ľuďom |
Moja rodina, čo je domov, vlastné zážitky, rozprávanie o domove, prejavy úcty k ľuďom, tolerancia |
Individuálny prístup Film Rozprávka Hranie rolí Hry na vciťovanie |
Prejavovať ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím |
Život so zdravotným postihnutím, čo je predsudok, vzťah k deťom s handicapom |
Individuálny prístup Vysvetlenie Film Rozprávka Hry na vciťovanie Hranie rolí |
Pochopiť význam dodržiavania ľudských práv a základných slobôd |
Práva dieťaťa, ľudské práva, šikanovanie, diskriminácia, moje práva, tvoje práva, spolužitie bez násilia |
Individuálny prístup Vysvetlenie Brainstorming Hry na riešenie konfliktov Hry na dôveru Hry na sebapresadzovanie |
Posilniť základy hrdosti k národnej a štátnej príslušnosti |
Slovensko v Európe, Slovensko vo svete, úspechy slovenských športovcov a umelcov |
Individuálny prístup Vysvetlenie Výtvarná práca Tvorivá dielňa Film Rozprávka |
Kultivovať kultúrne návyky a vyjadrovanie sa |
Pozdrav, podanie ruky, požiadanie, odmietnutie, oslovenie, stolovanie |
Individuálny prístup Vysvetlenie Tréning Hranie rolí Dramatizácia Kurz |
Využívať všetky dostupné formy komunikácie |
Práca s počítačom, komunikácia s internetom, práca v textovom a grafickom editore |
Individuálny prístup Brainstorming Tréning Vlastná práca Prezentácia Riešenie úloh |
Rozlíšiť kultúrne a nekultúrne prejavy v správaní sa |
Vulgarizmy, slang, gestá, neformálna komunikácia, spolužitie bez násilia |
Individuálny prístup Vysvetlenie Tréning Aktivačné hry Hranie rolí |
Vedieť samostatne a kriticky riešiť jednoduché konflikty |
Čo je konflikt, z čoho konflikt vzniká, správanie, ktoré podporuje konflikt, správanie, ktoré konfliktu predchádza |
Individuálny prístup Vysvetlenie Hry na riešenie konfliktov Hranie rolí Dramatizácia |
Pomenovať znaky harmonickej a problémovej rodiny |
Deľba práce v rodine, vlastné zážitky, problémy v rodine, život detí v rozvrátenej rodine, moja pomoc v rodine |
Individuálny prístup Hranie rolí Dramatizácia Sociálne hry Výtvarná práca Film Rozprávka |
PRACOVNO-TECHNICKÁ OBLASŤ
Výchovno-vzdelávací cieľ |
Obsah |
Metódy, formy práce |
Kultivovať základné sebaobslužné a hygienické návyky |
Sebaobsluha, poriadok na stole, v šatni, umývanie rúk, vetranie, telovýchovné chvíľky |
Individuálny prístup Vysvetlenie Motivácia Aktivizácia Tréning Hodnotenie |
Vedieť si samostatne vytýčiť jednoduché osobné ciele |
Sebahodnotenie, poznávanie rôznych profesií, úcta ku každému povolaniu, dodržiavanie denného režimu, vývoj ľudského života: detstvo, dospelosť, staroba, orientácia v čase: minulosť, prítomnosť, budúcnosť |
Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Rozhovor Hranie rolí Sociálne hry Hry na sebapresadzovanie Vychádzka Exkurzia |
Rozumieť významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu |
Príprava na vyučovanie, splnenie úlohy, presnosť a čistota práce |
Individuálny prístup Rozhovor Tréning Vysvetlenie Hodnotenie Hry na dôveru Vlastná práca Projekt |
Vedieť spolupracovať so skupinou |
Kladný vzťah k spolužiakom, hrdosť na spoločný výsledok práce |
Individuálny prístup Motivácia Kooperačné hry Spoločné podujatia Besiedka Súťaž |
Rozvíjať základy manuálnych a technických zručností |
Práca s rôznym materiálom, netradičné pracovné postupy, zhotovenie darčeka, rozvoj jemnej motoriky, manipulačné zručnosti, spolupráca |
Individuálny prístup Povzbudenie Vysvetlenie Aktivizácia Tvorivá dielňa Záujmový krúžok Vlastná práca Výstava prác Besiedka |
Získavať základy zručností potrebných pre praktický život |
Varenie, pečenie, studené jedlo, poriadok v herni, v triede, sebaobslužné činnosti |
Individuálny prístup Tréning Povzbudenie Aktivačné hry Vlastná práca Výstava Besiedka |
Získavať základné zručnosti v tvorbe jednoduchých projektov |
Maska na karneval, kalendár oddelenia, návrh oddychového kútika v oddelení |
Individuálny prístup Vysvetlenie Povzbudenie Brainstorming Tvorivá dielňa Kooperačné hry Vlastná práca Prezentácia |
PRÍRODOVEDNO-ENVIRONMENTÁLNA OBLASŤ
Výchovno-vzdelávací cieľ |
Obsah |
Metódy, formy práce |
Pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia |
Poznávanie zvierat, rastlín v regióne, pozorovanie zmien v prírode, šetrenie energiami, vodou, tematická rozprávka |
Individuálny prístup Vysvetlenie Ekologické hry |
Rozvíjať zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia |
Starostlivosť o izbové kvety, čistenie prírody a okolia ŠKD, zber papiera, triedenie odpadu, využitie odpadu, zber prírodnín |
Individuálny prístup Vysvetlenie Motivácia Aktivizácia Prezentácia |
Pochopiť význam dodržiavania základných zásad zdravej výživy
|
Podstata zdravia, zodpovednosť, za svoje zdravie, príčiny ochorenia, racionálna strava, potravinová pyramída |
Individuálny prístup Vysvetlenie Aktivizácia Hranie rolí Dramatizácia Film Rozprávka Beseda s lekárom Súťaž
|
Poznať základné princípy zdravého životného štýlu |
Stravovacie návyky, pitný režim, striedanie práce s odpočinkom, prvá pomoc, obliekanie podľa ročných období |
Individuálny prístup Vysvetlenie Aktivizácia Hranie rolí Dramatizácia Film Rozprávka Beseda s lekárom Súťaž |
ESTETICKO-VÝCHOVNÁ OBLASŤ
Výchovno-vzdelávací cieľ |
Obsah |
Formy, metódy práce |
Posilniť úctu ku kultúrnym hodnotám v blízkom okolí |
Návšteva kina, galérie, múzea, kultúrnych pamiatok v obci a v regióne, ľudové tradície a zvyky, povesti, názvy ulíc, miestne noviny, história a dnešok |
Individuálny prístup Vysvetlenie Aktivizácia Ukážka Film Rozprávka Výtvarná práca Dramatizácia Výstava prác Súťaž Vychádzka
|
Rozvíjať základy vzťahu k umeniu |
Hudba, výtvarné umenie, tanec, záujmová činnosť, nácvik programu |
Motivácia Ukážka Povzbudenie Návšteva kultúrneho podujatia |
Rozvíjať talent a špecifické schopnosti |
Netradičné výtvarné techniky, hudobné činnosti, športové činnosti |
Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Brainstorming Výstava prác Súťaž |
Rozvíjať základy tvorivých schopností a zručností |
Záujmová činnosť, príprava kultúrneho vystúpenia |
Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Aktivizácia Brainstorming Prezentácia Výstava prác |
Prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej estetickej úprave prostredia |
Úprava triedy, netradičné ozdoby, úprava zovňajšku |
Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Brainstorming Aktivizácia Tvorivá dielňa |
Podieľať sa na príprave kultúrnych podujatí v skupine |
Veľká noc, Deň matiek, Úcta k starším, Vianoce |
Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Aktivizácia Dramatizácia Besiedka |
Objavovať a vnímať krásu v bežnom živote |
Tematická vychádzka, pozorovanie zmien, audio nahrávka, rozprávka, vlastná skúsenosť |
Individuálny prístup Povzbudenie Pozorovanie Ilustrácia zážitku |
TELOVÝCHOVNÁ, ZDRAVOTNÁ A ŠPORTOVÁ OBLASŤ
Výchovno-vzdelávací cieľ |
Obsah |
Metódy, formy práce |
Rozvíjať schopnosť relaxovať pravidelným cvičením a pohybom |
Prechádzka, bicyklovanie, lyžovanie, plávanie, cvičenie v telocvični, stolný tenis, kolektívne športové hry |
Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Aktivizácia Tréning |
Pochopiť škodlivosť fajčenia, alkoholu a iných drog |
Čo je nikotín, fajčenie, alkohol a zdravie, civilizačné choroby |
Individuálny prístup Vysvetlenie Film Beseda s odborníkom Výtvarné stvárnenie zážitku Súťaž |
Pochopiť význam pravidelného pohybu a cvičenia |
Otužovanie, relaxačné cvičenie, skupinové hry, netradičné športové disciplíny a hry |
Individuálny prístup Vysvetlenie Motivácia Povzbudenie Aktivizácia Tréning |
Rozvíjať športový talent a schopnosti |
Záujmová činnosť, futbal, basketbal, stolný tenis |
Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Aktivizácia Súťaž |